Update rapport challenge wegkantsystemen

Omdat er hoge kosten gemoeid zijn met wegkantsystemen is het vanuit een financieel oogpunt interessant om te bekijken welke wegkantsystemen bij welke penetratiegraad van in-carsystemen weggehaald kunnen worden of niet meer vervangen hoeven te worden. Dit vraagstuk is door middel van een challenge - een quick scananalyse door experts met een korte doorlooptijd - van allen kanten besproken. De uitkomsten van deze challenge zijn vastgelegd in een rapport. In dit rapport worden bedragen genoemd voor de kosten die horen bij de verschillende onderdelen van de behandelde maatregelen. Inzichten omtrent deze kosten zijn inmiddels veranderd en daarom was daarvan een actualisatie nodig. In de nieuwe versie van het rapport zijn de meest actuele bedragen verwerkt. Het bijgewerkte verslag vindt de challenge vindt u hier of bij de rapporten.

Verkeer in Nederland 2017

Formeel gezien is TrafficQuest per december 2016 beëindigd. Maar beëindigd of niet, met elkaar vonden we het jaarbericht té belangrijk om niet uit te geven. Daarom presenteren we met ouderwetse TrafficQuest-trots een nieuwe editie van ons ‘Verkeer in Nederland’. De vierde alweer! In deze 2017-uitgave gewoontegetrouw het cijfermatig overzicht voor wat betreft verkeersafwikkeling, veiligheid en de luchtkwaliteit op onze wegennetten. Ook komen de wat ons betreft belangrijkste thema’s van 2017 aan bod, waaronder stedelijk verkeersmanagement. Uiteraard bieden we dit jaar weer een overzicht van relevante vakliteratuur en wetenschappelijke publicaties, de belangrijke pilots en de ontwikkelingen in de samenwerkingen. Want ook die gaan snel. U kunt het allemaal lezen in 'Verkeer in Nederland 2017', dat zoals gebruikelijk weer met NM Magazine is meegestuurd.

Kunnen wegkantsystemen weg?

Met de opkomst van in-carsystemen kunnen er steeds meer functies van wegkantsystemen in de auto gebracht worden. Om die reden wordt verwacht dat in de toekomst veel wegkantsystemen gedeeltelijk of geheel overbodig worden. Echter, wegkantsystemen kunnen pas worden weggehaald wanneer de penetratiegraad van in-carsystemen hoog genoeg is. Omdat er hoge kosten gemoeid zijn met wegkantsystemen is het vanuit een financieel oogpunt interessant om te bekijken welke wegkantsystemen bij welke penetratiegraad weggehaald kunnen worden of niet meer vervangen hoeven te worden. Hierbij mag de veiligheid uiteraard niet in het geding komen. Dit vraagstuk door middel van een challenge - een quick scananalyse door experts met een korte doorlooptijd - van allen kanten besproken. Het verslag vindt deze challenge vindt u hier of bij de rapporten.

Alternatieve databronnen voor verkeersmanagement

alternatieve_databronnen_100

Verkeersmanagementmaatregelen worden vandaag de dag voor een groot deel aangestuurd op basis van lusdata. Echter, er zijn ook andere databronnen beschikbaar, meer dan vroeger. Bedrijven als TomTom, HERE, INRIX, Be-Mobile en Google winnen zelf data in en bieden hieruit afgeleide informatie aan via internet, smartphone apps en navigatiesystemen. Deze alternatieve databronnen worden wel gebruikt voor bijvoorbeeld monitoring in verkeerscentrales, maar (nog) niet om verkeersmanagementmaatregelen aan te sturen. TrafficQuest heeft daarom een rapport geschreven om de mogelijkheden voor het gebruik van alternatieve databronnen voor verkeersmanagement te verkennen.

Lees meer...

Wie is online

We hebben 4 gasten online

TrafficQuestion?