Ga naar de inhoud

De meerwaarde van samenwerking in routegeleiding

Voor TrafficQuest onderzocht de Universiteit Twente of en hoe samenwerking tussen wegbeheerders en service providers kan helpen om de hinder bij wegwerkzaamheden te beperken. Door gebruik te maken van het dynamische toedelingsmodel MARPLE zijn scenario’s geanalyseerd waarbij de effecten van verschillende samenwerkingsmodellen op de verkeerssituatie bij werk in uitvoering zijn gesimuleerd. Per scenario is gevarieerd in de samenwerkingsvorm, de coördinatie van services en of er proactief of reactief wordt gehandeld. Hiermee is inzicht verkregen welke effecten publiek-private samenwerking heeft op de verkeersafwikkeling op netwerkniveau, op de reistijd van weggebruikers, en op de verdeling van effecten tussen partijen.

De simulaties laten zien dat publiek-private samenwerking kan leiden tot een substantiële verbetering van de netwerk performance, hoewel dat soms ten koste gaat van de gebruikers van navigatie. Ook de samenwerking tussen de verschillende wegbeheerders is niet altijd gunstig voor alle individuele partijen. Resumerend kan worden geconcludeerd dat samenwerking goed is voor het systeem, maar dat dit niet per se inhoudt dat alle individuele partijen die de samenwerking zijn aangegaan er beter van worden. Een vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op het bepalen van voorwaarden waarbij partijen bereid zijn om samen te werken. Het volledige rapport is hier te downloaden.