Alternatieve databronnen voor verkeersmanagement

alternatieve_databronnen_100

Verkeersmanagementmaatregelen worden vandaag de dag voor een groot deel aangestuurd op basis van lusdata. Echter, er zijn ook andere databronnen beschikbaar, meer dan vroeger. Bedrijven als TomTom, HERE, INRIX, Be-Mobile en Google winnen zelf data in en bieden hieruit afgeleide informatie aan via internet, smartphone apps en navigatiesystemen. Deze alternatieve databronnen worden wel gebruikt voor bijvoorbeeld monitoring in verkeerscentrales, maar (nog) niet om verkeersmanagementmaatregelen aan te sturen. TrafficQuest heeft daarom een rapport geschreven om de mogelijkheden voor het gebruik van alternatieve databronnen voor verkeersmanagement te verkennen.

Lees meer...

Verkeer in Nederland 2016

verkeer_in_nederland_2016_100r

Alweer voor de 3e keer brengen we als TrafficQuest het jaarbericht 'Verkeer in Nederland' uit. Ook dit jaar gaan we in op de cijfers en trends in het verkeer en zoomen in op een paar specifieke cases: de opening van de A4 Midden-Delfland en de te verwachten knelpunten op de A2 tussen Deil en Empel. Natuurlijk bespreken we ook weer de belangrijke thema's van 2016 en gaan we in op relevante vakliteratuur en wetenschappelijkeliteratuur. Hét onderwerp van de komende jaren is smart mobility. Nederland wil daarin internationaal een leidende rol spelen, onder meer door smart mobility-oplossingen in de praktijk te testen. We beschrijven de pilots op dat gebied en gaan in op de samenwerkingsverbanden die dit allemaal in goede banen moeten leiden. Net als vorig jaar wordt ook deze uitgave met NM magazine meegestuurd, maar is deze ook hier te downloaden. Veel leesplezier gewenst!

Update rapport over modellen

Het state-of-the-art rapport "Traffic assignment and simulation models" is nationaal en internationaal goed ontvangen. In dit rapport wordt een overzicht gegeven van de verschillende soorten modellen en de in Nederland veel gebruikte software tools. Naar aanleiding van opmerkingen van lezers was het tijd de tekst van het rapport te herzien. Dat is nu gebeurt in versie 2 van het rapport. Hierbij zijn feitelijkheden aangepast en sommige paragrafen herschreven om het beter leesbaar te maken. Ook is informatie toegevoegd. Kortom, het rapport is weer een echt state-of-the-art rapport! Mocht u desondanks nog opmerkingen over de inhoud hebben, neem dan contact op met TrafficQuest.

Overzicht verkeersmodellen

Verkeersmodellen worden in Nederland veelal gebruikt om effecten van maatregelen gericht op het verbeteren van de verkeersafwikkeling vooraf in te schatten. De maatregelen kunnen variëren van nieuwe infrastructuur en verkeersmanagement tot mobiliteitsmanagement en het kan dan gaan om effecten op bereikbaarheid, maar ook op veiligheid en leefbaarheid. Voor de verschillende toepassingen zijn er verkeersmodellen beschikbaar in alle soorten en maten. Van modellen die de verkeersstromen in 2040 voorspellen voor heel Nederland tot modellen die de interactie tussen voertuigen op een stuk weg voor de komende seconde berekenen. In het state-of-the-art rapport "Traffic assignment and simulation models" wordt geprobeerd structuur aan te brengen. Ook dit keer gebruiken we daarvoor weer de welbekende TrafficQuest vragen: waar hebben we het over, wat doen we in Nederland en de rest van de wereld, wat hebben we er aan en waar gaat het naar toe? Het rapport pretendeert niet een volledig overzicht te geven, maar mochten er naar uw idee zaken niet kloppen of ontbreken, dan graag contact opnemen met TrafficQuest.

Wie is online

We hebben 37 gasten online

TrafficQuestion?